Page 1950 - Shakespeare - Vol. 3
P. 1950
G. Bullough, Narrative and Dramatic Sources of Shakespeare, vol. VII, London
1973; J.W. Velz, Shakespeare and the Classical Tradition, Minneapolis 1968;
E. Jones, The Origins of Shakespeare, Oxford 1977.
MESSINSCENA
A.C. Sprague, Shakespeare and the Actors, London 1944; R. Flatter,
Shakespeare’s Producing Hand, ivi 1948; F.A. Neilson, A Study of Macbeth for
the Stage, New York 1952; D. Bartholomeusz, Macbeth and the Players,
London 1969; M. Rosenberg, The Masks of Macbeth, ivi 1978; un commento
scena per scena in J.R. Brown, Shakespeare: The Tragedy of Macbeth, ivi
1963.
STUDI
Gli scritti di Johnson e Coleridge sul Macbeth sono raccolti nell’antologia
critica a c. di J. Wain citata più avanti. Si vedano poi: W. Hazlitt, in Characters
of Shakespeare’s Plays, London 1817; T. De Quincey, On the Knocking of the
Gate in Macbeth, in «London Magazine» 1823 (e cfr. M. Praz, «Bussano alla
porta di Macbeth», in Caleidoscopio shakespeariano, Bari 1969); A.C. Bradley,
Shakespearian Tragedy, London 1904 (tr. it. Milano 1964); H. Granville-
Barker, Preface to Macbeth, ivi 1923; G. Wilson Knight, The Wheel of Fire, ivi
1930, e The Imperial Theme, ivi 1931; L.C. Knights, «How many Children had
Lady Macbeth?» (1933) in Explorations, ivi 1946; W.C. Curry, Shakespeare’s
Philosophical Patterns, Louisiana 1937; C. Brooks, The Well-Wrought Urn,
New York 1942; E.M.W. Tillyard, Shakespeare’s History Plays, London 1944;
R. Walker, The Time is Free, ivi 1949; H.N. Paul, The Royal Play of Macbeth,
New York 1950; W. Farnham, Shakespeare’s Tragic Frontier, Berkeley 1950;
M.M. Mahood, Shakespeare’s Wordplay, London 1957; G.R. Elliott, Dramatic
Providence in Macbeth, Princeton, NJ., 1958; «Shakespeare Survey», n. 19,
1966 (numero dedicato in massima parte al Macbeth); J. Wain (a c. di),
Macbeth, Macmillan Casebooks, London 1968; A. Lombardo, Lettura del
Macbeth, Vicenza 1969 (III ed. 1976); F. Kermode, Shakespeare, Spenser,
Donne, London 1971; K. Muir e P. Edwards (a c. di), Aspects of Macbeth, ivi
1977; N. D’Agostino, «Macbeth senza morale», in Studi sul Rinascimento,
Università di Milano 1984; M. Bradbury e D. Palmer, Shakespearian Tragedy,
in «Stratford-upon-Avon Studies», n. 20, 1984; N. Brooke, «Macbeth and
Baroque Aesthetics» in K. Elam (a c. di), Shakespeare Today, Firenze 1984;
A. Lombardo, Shakespeare e la forma della tragedia, in «Textus» I, 1,
gennaio-giugno 1988.